KRYTERIA OCEN Z INFORMATYKI DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ DOSTOSOWANE DO PROGRAMU NAUCZANIA „INFORMATYKA 2000” NR DKW-4014-56/99
UCZNIOWIE UZYSKUJĄ OCENY ZA : a) pracę na lekcji ( zarówno samodzielną jak i w grupie ) b) odpowiedzi ustne, c) pisemne sprawdziany wiadomości obejmujące materiał ze zrealizowanego działu programowego, d) praktyczne sprawdziany umiejętności pracy z komputerem -wykonywane ćwiczenia e) zadania domowe, f) udział w szkolnych i pozaszkolnych konkursach, turniejach itd., g) samodzielnie przygotowane referaty, prezentacje itd.
Co podlega ocenie ? Częstotliwość oceniania Praca na lekcji W zależności od stopnia trudności zadania uczeń /uczennica może otrzymać za pracę na lekcji ocenę bardzo dobrą lub zostać nagrodzonym /nagrodzoną znakiem „+”. Zebranie pięciu znaków „+” jest równoznaczne z otrzymaniem oceny bardzo dobrej.
Odpowiedzi ustne Każdy z uczniów powinien otrzymać w semestrze przynajmniej jedną ocenę z odpowiedzi ustnej. Oceny uzyskane z odpowiedzi ustnych nie podlegają poprawie. Pisemne sprawdziany wiadomości W czasie trwania semestru uczniowie uzyskują oceny z co najmniej dwóch sprawdzianów.
Praktyczne sprawdziany umiejętności pracy z komputerem W czasie trwania semestru uczniowie uzyskują co najmniej dwie oceny ze sprawdzianu umiejętności praktycznych
Zadania domowe Uczeń może uzyskać ocenę za jedną lub kilka prac domowych, w zależności od stopnia ich trudności.
Udział w szkolnych i pozaszkolnych konkursach, turniejach Za każdą z w/w form pracy uczeń otrzymuje co najmniej jeden znaczek „+”(pięć znaczków „+” równa się ocenie bardzo dobrej) , ocenę bardzo dobrą lub celującą – w zależności od stopnia trudności konkursu i osiągniętych wyników
Samodzielnie przygotowane referaty itp. Za każdą z w/w form pracy uczeń otrzymuje co najmniej jeden znaczek „+”. Pięć znaczków „+” równa się ocenie bardzo dobrej.
SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCEN DLA UCZNIÓW KLASY V. Ocenę dopuszczającą z informatyki otrzymuje uczeń / uczennica, który / która : a) potrafi bezpiecznie uruchomić i wyłączyć komputer, b) zna podstawowe elementy zestawu komputerowego i umie określić ich przeznaczenie, c) potrafi uruchomić wskazany program w dowolny sposób, d) wie, w jaki sposób otworzyć wskazany dokument, e) zna funkcje poszczególnych klawiszy klawiatury, f) umie prawidłowo napisać tekst korzystając z poznanego na lekcji edytora tekstu; potrafi rozmieścić ten tekst na stronie we wskazany sposób ( np. wyśrodkować, wyrównać do prawej itd. ), g) rozumie znaczenie pojęć związanych z zagadnieniami zawartymi w punktach od A do G.
Ocenę dostateczną z informatyki otrzymuje uczeń / uczennica, który / która spełnia wymagania przewidziane na ocenę dopuszczającą oraz : a) potrafi sformatować pisany tekst poprzez ustawienie określonej wielkości, koloru i rodzaju czcionki, akapitów, odstępów między wierszami itd., b) umie wydrukować tworzony dokument, c) potrafi zapisać dokument we wskazanym miejscu, d) wie kiedy i w jaki sposób korzystać z poleceń : wytnij, kopiuj, wklej, e) rozumie znaczenie pojęć związanych z tematyką zawartą w punktach A – D,
Ocenę dobrą z informatyki otrzymuje uczeń / uczennica który / która spełnia wymagania przewidziane na ocenę dostateczną oraz : a) potrafi wstawić w tworzony dokument tekstowy symbol, rysunek, tabelę i je sformatować, b) potrafi przenosić rysunki , tabele, tekst pomiędzy dokumentami, c) wie, w jaki sposób zapisać dokument na dyskietce oraz skopiować zawartość dyskietki na dysk twardy, d) potrafi zmienić ustawienia strony, e) rozumie znaczenie pojęć związanych z zagadnieniami zawartymi w punktach A – D
Ocenę bardzo dobrą z informatyki otrzymuje uczeń / uczennica który / która spełnia wymagania przewidziane na ocenę dobrą oraz : a) potrafi zgodnie ze swoimi potrzebami ustawić polecenia pasków narzędzi, b) wie, jak korzystać z pomocy programu i z jej pomocą umie rozwiązać najbardziej typowe problemy, c) potrafi odnaleźć dokument przy pomocy programu Microsoft Outlook, d) potrafi zabezpieczyć tworzony dokument przed odczytem i/lub zmianami, e) potrafi tworzyć listy numerowane, f) rozumie znaczenie pojęć związanych z realizacją zagadnień zawartych w punktach A – E.
Uczniowie, których wiedza i umiejętności znacznie wykraczają poza wymagania przewidziane na ocenę bardzo dobrą otrzymują ocenę celującą.
Uczniowie , którzy nawet z pomocą nauczyciela nie potrafią spełnić wymagań przewidzianych na ocenę dopuszczającą otrzymują ocenę niedostateczną.
SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCEN DLA UCZNIÓW KLASY VI.
Ocenę dopuszczającą z informatyki otrzymuje uczeń / uczennica, który / która :
a) potrafi bezpiecznie uruchomić i wyłączyć komputer, b) zna podstawowe elementy zestawu komputerowego i umie określić ich przeznaczenie, c) potrafi uruchomić wskazany program w dowolny sposób, wie w jaki sposób otworzyć wskazany dokument, d) zna funkcje poszczególnych klawiszy klawiatury, e) umie prawidłowo napisać tekst korzystając z poznanego na lekcji edytora tekstu; potrafi rozmieścić ten tekst na stronie we wskazany sposób ( np. wyśrodkować, wyrównać do prawej itd. ), f) wie kiedy i w jaki sposób korzystać z poleceń : wytnij, kopiuj, wklej, g) potrafi zapisać tworzony dokument w dowolnym miejscu, h) potrafi wpisać dane we wskazane miejsce arkusza kalkulacyjnego, i) rozumie znaczenie pojęć związanych z zagadnieniami zawartymi w punktach od A do H.
Ocenę dostateczną z informatyki otrzymuje uczeń / uczennica, który / która spełnia wymagania przewidziane na ocenę dopuszczającą oraz :
a) potrafi sformatować pisany tekst poprzez ustawienie określonej wielkości, koloru i rodzaju czcionki, akapitów, odstępów między wierszami itd., b) umie wydrukować tworzony dokument, c) potrafi zapisać dokument we wskazanym miejscu, d) potrafi wstawić w tworzony dokument rysunek, tabelę, symbol, e) potrafi kopiować dane pomiędzy komórkami arkusza kalkulacyjnego, f) wie, w jaki sposób uporządkować malejąco lub rosnąco dane w arkuszu kalkulacyjnym g) rozumie znaczenie pojęć związanych z tematyką zawartą w punktach A – F,
Ocenę dobrą z informatyki otrzymuje uczeń / uczennica który / która spełnia wymagania przewidziane na ocenę dostateczną oraz :
a) potrafi wstawić w tworzony dokument tekstowy symbol, rysunek, tabelę i je sformatować, b) potrafi przenosić rysunki , tabele, tekst pomiędzy dokumentami, c) wie, w jaki sposób zapisać dokument na dyskietce oraz skopiować zawartość dyskietki na dysk twardy, d) potrafi zmienić ustawienia strony, e) potrafi sformatować komórkę arkusza kalkulacyjnego we wskazany sposób ( np. ustalić jej obramowanie, , sposób zapisu danych, dokonać scalenia komórek itp.) f) wie, jak korzystać z pomocy programu i z jej pomocą umie rozwiązać najbardziej typowe problemy, g) rozumie znaczenie pojęć związanych z zagadnieniami zawartymi w punktach A – F
Ocenę bardzo dobrą z informatyki otrzymuje uczeń / uczennica który / która spełnia wymagania przewidziane na ocenę dobrą oraz :
a) potrafi zgodnie ze swoimi potrzebami ustawić polecenia pasków narzędzi, b) potrafi odnaleźć dokument przy pomocy programu Microsoft Outlook, c) potrafi zabezpieczyć tworzony dokument przed odczytem i/lub zmianami, d) potrafi tworzyć listy numerowane, e) potrafi wstawić w arkusz kalkulacyjny wykres obrazujący wybrane zagadnienie, f) wie, w jaki sposób zapisywać formuły obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym i z jego pomocą umie dokonać prostych obliczeń ( np. dodawania, dzielenia mnożenia, obliczania % , średniej arytmetycznej itd.), g) rozumie znaczenie pojęć związanych z realizacją zagadnień zawartych w punktach A – F.
Uczniowie, których wiedza i umiejętności znacznie wykraczają poza wymagania przewidziane na ocenę bardzo dobrą otrzymują ocenę celującą.
Uczniowie , którzy nawet z pomocą nauczyciela nie potrafią spełnić wymagań przewidzianych na ocenę dopuszczającą otrzymują ocenę niedostateczną.
KARTA OCENY OSIĄGNIĘĆ UCZNIA
Informatyka, semestr ...... r. szkolnego 2003/2004
Imię i nazwisko ucznia ...........................................................................
Klasa .............................................
Skala ocen : zgodna z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania
Oceniany element Ocena Praktyczne umiejętności ucznia Umiejętność stosowania posiadanych umiejętności w nowych sytuacjach Umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji Praca na lekcji Znajomość pojęć związanych z realizowanym materiałem Odrabianie prac domowych
Ocena za semestr : .......................................
Opracowała: Małgorzata Swaczyna
|